Bu gece günümüzdeki formatıyla
Yahudi-Hristiyan mitolojisinin İslam’a sokulmuş ve Hz.Muhammed’in tevhid elçisi
olmasına ters düşen birçok bid’at ve hurafenin din adı altında yaşanmasıdır. Kabul
edilen bu hikayede Hz.Muhammed’ e söylemesi gereken şeyleri Hz.Musa söylüyor,
Hz.Peygamber de bu talimatlara göre hareket ediyor. Olayın sadece bu kısmı bile
ne olduğunu anlamak için yeterli olduğu kanısındayım.
Miraç olayının nakledildiği hadise göre hikaye şu şekildedir:
Hz. Muhammed miraç olayıyla göğe
Allah’ın huzuruna çıkar ve Allah burada 50 vakit namazı farz kılar. Daha sonra
her bir katta diğer peygamberlerle görüşmede Hz. Musa, Hz. Muhammed’e bu kadar
namazın fazla olduğunu insanların buna güç getiremeyeceğini söyler ve Allah’tan
indirmesini ister. Bu şekilde 4-5 defa gidiş geliş sonunda namaz 5 vakte kadar
düşürülür ve Hz. Musa bununda fazla olduğunu söylediğinde Hz. Muhammed artık
utandığını söyleyerek gitmez ve böylece kalır. Şimdi bu akla ve mantığa
sığmayan hikayeye göre;
-Allah insanların kaç vakit namaza
güç getireceğini bilmiyor,
-Hz. Muhammed, Hz. Musa’nın
fikirlerini Allah’a ileten bir aracı,
-Hz. Musa ise Hz. Muhammed’in akıl
hocalığını yapmakla kalmıyor aynı zamanda Allah’ın hükmünü düzeltiyor ve insanların
kurtarıcısı oluyor. İşte Kur’an’ın tümüne ters bu İsrailiyat kokan hikaye bugün
Miraç Kandili olarak kabul edilen gecenin kaynağı olarak kabul edilebiliyor.
‘’Benim huzurumda söz değiştirilmez ve ben kullara asla zulmetmem!’’ (Kaf
Suresi, 29)
‘’Allah, hiçbir benliğe, gücünün yeteceğinden daha azını yüklemenin
dışında bir teklifte bulunmaz…’’ (Bakara Suresi, 286)
Burada iki olay var. Yukarıda anlatıldığı gibi Miraç göğe yükseliş ve İsra
yürüyüşü. İşin Kur’an’i boyutuna bakacak olursak;
Kur’an İsra yürüyüşünden bahsetmektedir hatta İsra suresine isim
vermektedir (İsra Suresi). Gece yürütmek
anlamındadır. Hz.Muhammed’i bir gece Kâbe’deki Mescid-i Haramdan Mescid-i
Aksa’ya yürütmektedir. Bugün kabul edilen İsra yürüyüşüyle Kur’an’ın İsra
yürüyüşünde uyuşmazlıklar vardır. Araştırdığımız zaman karşımıza çıkan sonuç
şudur ki ayetteki Mescid-i Aksa ile Kudüs de Emevi kralı Abdülmelik b. Mervan’ın
yaptırdığı ve Mescid-i Aksa adıyla anılan anılan mescitin aynı mescit olması
mümkün değildir. Çünkü bugünkü Kudüs’te bulunan Mescid-i Aksa Peygamberimizden
sonra yapılmıştır. Yani tarihsel olarak böyle bir şey mümkün değil.
Büyük ilahiyatçımız Prof.Dr.Yaşar
Nuri Öztürk önceki müfessirler gibi gelenekle ters düşmemek için bu konuyu geçiştirmek
yerine kendisine yakışan bir tavırla olayı Kuran’daki İslam adlı eserinde
açıklamış ve iki ihtimalin altını çizmek istemiştir.
1.İhtimal: İsra Suresindeki ‘mescid-i
aksa’ tamlaması, tarihsel bir mekâna atıf yapılmaksızın tamamen sözlük
anlamında kullanılmıştır. Sözlük anlamı ise ‘en uzak noktadaki mescit’
demektir.
Kudüs’ün bulunduğu Filistin toprağı, Kur’an’ın beyanıyla yeryüzünün Kâbe’ye
en yakın bölgesidir, yani yeryüzünün en uzak noktası değil.
Başka bir deyişle, Kur’an, İsra 1.ayetteki aksa mescidinin Kudüs’teki
herhangi bir mescit olamayacağını kendisi bildirmiştir. Bu da bir Kur’an
mucizesidir.
Bütün bunlardan sonra şunu söylüyor Prof.Dr. Yaşar Nuri Öztürk, ayette
kastedilen ‘mescit’, madde ötesi bir âlemde bir secdegahtır ki, bunu bizim aklımız
ve 3 boyutlu âlem şartlarıyla kayıtlı bilgilerimiz açıklayamaz. Kur’an bu
konuda hiçbir açıklama yapmamaktadır.
Hocanın bilim dünyasına doktora teziyle tanıttığı Kuşadalı İbrahim,
yayınlanan mektuplarında bu ayeti anlamlandırırken şöyle diyor:
“Bu ayetteki Mescid-i Haram’dan
ifadesi nasuta, mescid-i aksa’ya ifadesi ise lahuta işarettir.” (Öztürk;
Kuşadalı İbrahim, mektup, 84)
Yani İsra 1.ayetteki mescid-i haramla insanlık alemindeki en büyük
tevhid mabedi olan Kabe’ye, ‘mescid-i aksa’ deyimiyle de, madde alemin üstünde
ve ötesindeki yüce aleme dikkat çekmiştir.
2.İhtimal: İsra 1. Ayette sözü edilen
Mescid-i Aksa, Kudüs’teki Mescid-i Aksa değil, başka bir Mescid-i Aksadır.
Bazı eski kaynaklarda Mekke’nin Cirane Vadisi diye anılan mevkiinde
Mescid-i Aksa adıyla anılan bir binanın bulunduğunu ve Hz.Peygamber’in,
Mekke’nin merkezine en uzak mescit olan bu secdegahta zaman zaman gidip namaz
kıldığını haber veriyorlar.
Bu bilgiler Mekkeli olan Ezraki (ölm.223/838) nin Tarihu Mekke (Mekke
Tarihi) adlı eserinde yer alması önemlidir. (Öztürk, Kur’an’daki İslam, İsra
Suresi)
Kur’an’da adı geçen tek gece “KADİR gecesidir” orada da gecenin tam
belli olmamasının sebebi yüceliği Kur’an’a yapmasındadır ve geceyi bu yüzden
anmıştır. Selam ve dua ile...
MEHMET KAZANICI
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder